Hubungi Kami Di : www.lekiragro@gmail.com

Hubungi kami : www.lekiragro.gmail.com

Manjung, Perak, Malaysia
Lekir Agro didaftarkan pada Tahun 2007 secara perkongsian bagi tujuan menjalankan perniagaan yang berkaitan dengan pertanian seperti membekal/membeli input pertanian/ternakan, mengambil upah membersihkan tanaman, mengusahakan ladang buah-buahan/sayur-sayuran dan kedai yang membekal/menjual buah-buahan serta produk IKS yang berkaitan.

Sunday, December 25, 2011

Menyemai benih Betik Sekaki\One Feet Papaya\Papau

Benih perlu diremdam semalaman dengan suhu air permulaan 60degreeC.
Kemudian Biji benih ditoskan dan dibalut dengan kain tebal yang boleh
menyimpan kelembapan. Benih ditempatkan ditempat gelap dan mula pecah/mata tunas
Selepas 5 hari.


Rupa biji benih yang sebelum diremdam



Suhu air 60degreeC




Rupa biji benih selepas diremdam




Dibalut dengan kain dan simpan selama lima Hari

Selepas lima hari, biji benih akan pecah dan mengeluarkan tunas.
Biji benih yang sudah bertunas boleh dipindahkan ke polibeg.

13 comments:

  1. As salam.... Mcm mana saya nak beli benih betik sekaki ni? Bapak sedara saya nak dlm 500g & brape harganya? Saya di Penang

    Risya
    0122655130

    ReplyDelete
  2. Benih boleh diperolehi drpd jab pertanian titi gantung perak 10g RM10. Atau kedai input pertanian di Kg Koh Sitiawan Perak. 10g RM50

    ReplyDelete
  3. macam mana proses kalau saya ambil sendiri biji benih dari buah? nak balut dengan kain basah @kering?

    ReplyDelete
  4. Salam
    Saya ingin tahu biji benih betik samaada jantau atau betina. Ini kerana saya tanam biji benih betik tapi tidak mengeluarkan buah hanya bunganya sahaja.

    ReplyDelete
  5. Saya berminat hendak mendapatkan benih betik sekaki.boleh pos ke langkawi.?

    Ismail
    0124525894

    ReplyDelete
  6. Saya berminat nak beli biji benih betik sekaki bole pos tak kat atrea bangi.

    Tam
    0192099822

    ReplyDelete
  7. sorry dah lama x jenggok blog sendiri. Skrg dah x buat betik lg. Ladang kene penyakit. Klau bukan utk Commercial benig blh buat sendiri. beli betik masak dr kedai belah & ambik biji. bersihkan and gosok sampai kulit luar tertanggal. Jemur sampai kering and sedia utk disemai.

    ReplyDelete
  8. pokok jantan/betina hanya diketahui bila betik dah berbunga. tidak berbunga munkin sebab tanah x sesuai atau kurang baja.

    ReplyDelete
  9. Klau commercial benih blh dpt dr kedai input pertanian. Cari post sy yg berkaitan kedai input pertanian

    ReplyDelete
  10. Saya berminat hendak mendapatkan benih betik sekaki.boleh pos ke Sabah.?

    Ismail
    Whats App 01114845218

    ReplyDelete
  11. SY MENJUAL BENIH BETIK SEKAKI WASSAP SAYA 018 9036037

    ReplyDelete
  12. Benih betik sekaki sy ada..bleh wsap 0165861080

    ReplyDelete
  13. salam d mana sata boleh dpt benih betik sekaki sila beri info
    0134281837

    ReplyDelete